Data publikacji: 2019-09-20
Oryginalny tytuł wiadomości prasowej: To dopiero początek, czyli stanowcze NIE dla marnowania żywności
Kategoria: LIFESTYLE, Żywienie
Według danych GUS za 2018 rok liczba Polaków doświadczających skrajnej biedy wzrosła o 400 tysięcy. Stąd, wprowadzenie w Polsce Ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności jest nie do przecenienia.
Do tej pory przepisy przeciwdziałające marnotrawieniu żywności funkcjonowały chociażby we Włoszech, Francji czy Belgii. Jednak całkiem niedawno do grona państw aktywnie walczących z marnowaniem jedzenia dołączyła Polska, wprowadzając Ustawę o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności. Co na jej mocy ustanowiono? Mówiąc krótko, na każdy sklep o powierzchni powyżej 250 metrów kwadratowych nałożony został obowiązek zawarcia umowy z organizacją społeczną, która zagospodaruje niesprzedaną żywność i przekaże ją potrzebującym. Z kolei te sklepy, które nie zastosują się do postanowień nowego prawa, będą przekazywać 10 groszy za 1 kilogram zmarnowanej żywności. Arcyważna Ustawa Według szacunków Banków Żywności, pozwoli to chociażby na uratowanie nawet 100 tysięcy ton żywności więcej niż dotychczas i da wsparcie dla około 2 milionów potrzebujących Polaków. Warto w tym miejscu podkreślić, że marnotrawienie żywności to jednak dużo bardziej złożone zjawisko. „Przede wszystkim musimy pamiętać, że wyrzucanie jedzenia równa się wyższe koszty utylizacji – to one bowiem podnoszą również ceny produktów spożywczych” – mówi Damian Wiatrak, dyrektor zarządzający w firmie Deli Catering. „Dochodzą do tego kwestie ekologiczne, jak marnowanie zasobów naturalnych takich jak woda czy energia, czy społeczne, gdzie ostatecznie zmarnowany został tu również wkład pracy ludzkiej” – dodaje Damian Wiatrak. Czego Jaś się nie nauczy… Choć ustawa dotyczy dużych sklepów, to jednak jej treść daje do myślenia także innym „grupom”. „Szerzenie wiedzy na temat niemarnowania żywności jest nie do przecenienia – tym bardziej, że najwięcej jedzenia wyrzucają konsumenci, na wybory których wpływają przecież między innymi sieci handlowe” – podkreśla Damian Wiatrak. „Niemniej nie tylko na dużych sieciach spoczywa obowiązek edukowania w zakresie przeciwdziałania marnowania żywności – dotyczy to tak naprawdę szeroko pojętego rynku gastronomicznego. Warto, wraz z konsumentami, wspólnie gospodarować żywnością – czy to poprzez rezygnację z plastikowych opakowań, czy poprzez sięganie po urządzenia oszczędzające wodę bądź korzystanie z lokalnych dostawców. Taka aktywizacja jest szalenie ważna, albowiem walczy z problemem społecznym, jakim jest ubóstwo” – wylicza Damian Wiatrak.
źródło: Biuro Prasowe
Załączniki:
Hashtagi: #LIFESTYLE #Żywienie